SKÖNA JUVELER

Sköna juveler

Filmen är ett bidrag till 1975 års temafilm till Sjuklubbsträffen i Stockholm. Idén gick ut på att en väska (SAS hade skänkt 7 axelväskor) skulle utgöra huvudpersonen i filmerna och det bestämdes hur väskan skulle överlämnas bildmässigt mellan klubbarna. En slags stafettfilm.

Sollentuna skulle få väskan hängande på axeln och avlämnas i luften mot himlen. Vi gjorde lite mer våld på idén och förflyttade handlingen till 1934. Filmen spelades in en sommardag i lantlig miljö med två buspojkar som huvudrollsinnehavare. Pojkarna (Jan-Erik Lundberg och Jerker Dalunde) placerade väskan med ett otrevligt innehåll invid vägen, på vilken vi hade arrangerat gamla fordon som trafik. En nyfiken bilist stannade och öppnade blixtlåset. Sedan kan man tänka sig fortsättningen.

Filmen tilldelades DIPLOM vid SVENSK SMALFILM 1977 för "God tidsatmosfär". Så här sa juryn: - Filmen har många förtjänster, ett proffsigt utförande rakt igenom. Fina skådespelarprestationer i en rolig berättelse. Bra tidsenlig rekvisita. Kanske skulle filmen vunnit på ett något högre tempo. Den omfattande sluttexten känns litet för pretentiös.

Filmen deltog i ungdomsklassen i UNICA Baku 1978.